Sentral-Europa har siktet seg inn på havnen i Constanta som et prioritert mål for vareflyt til og fra Asia via Midtkorridoren.
Carpatica Feroviar, den «nye godsjernbanen CFR Marfă», er direkte involvert i prosjektet.
Det tsjekkiske transportselskapet MALBI-trans og har sammen med dette rumenske statseide Carpatica Feroviarhar signert en samarbeidsavtale som ekspanderer Midtkorridoren der havnen i Constanta spiller hovedrollen.
Denne midtre korridoren er handelsruten som varer kommer gjennom fra Asia til Sentral-Europa og omvendt, fra Tsjekkia/Slovakia, Ungarn, Romania - Constanta, Tyrkia, Georgia, deretter Turkmenistan, Usbekistan, Kasakhstan, til Kina.
Avtalen sørger for organisering av godstransport fra Tsjekkia til havnen i Constanta, etterfulgt av levering til Poti, Batumi og, via Kaspihavet, til Aktau (Kasakhstan). MALBI-trans vil utføre operasjoner gjennom havnen i Constanta, basert på den signerte avtalen.
En rekke store europeiske selskaper med statlig involvering kan ikke bruke den nordlige korridoren gjennom Brest-Małaszewicze, som krysser Hviterussland og Russland, på grunn av gjeldende sanksjoner, regulatoriske begrensninger og interne styringsprotokoller.
REF | ECONOMEDIA.ro