
Noen av bilene som produseres i Romania er blant de mest solgte i Europa, og dette holder bilproduksjonen i Romania på et høyt nivå.
Selv om nye bilregistreringer i Romania gikk ned med 10 %, forlot over 340 000 kjøretøy fabrikkportene i Mioveni og Craiova i løpet av årets åtte første måneder.
Modeller som Dacia Sandero, Dacia Duster eller Ford Puma selger svært bra, og etterspørselen fra europeiske markeder dekker nedgangen i salget nasjonalt i Roania
I løpet av de første åtte månedene ble over 340 000 biler produsert i fabrikkene i Mioveni og Craiova, bare 2,7 % færre enn i samme periode i 2024.
Dacia produserte rundt 185 000 biler, og Ford Otosan – 161 000 kjøretøy.
Av disse var imidlertid bare henholdsvis 26 000 og 4 500 som ble registrert solgt i Romania.
Begge fabrikkene er følgelihsterkt avhengige av eksport, noe som støtter den rumenske bilindustrien.
Adrian Sandu, ACAROMs generalsekretær : « Over 90 % av produksjonen eksporteres. Dette er et pluss for de to fabrikkene, men også for leverandørene deres, gitt at de bringer omsetning, bringer penger og bringer volumer som selges i Vest-Europa. En annen grunn til glede er at produktene som produseres i Mioveni og Craiova er ettertraktet i både Vest-Europa og på andre markeder .»
I følge PROTV eksporterte Ford Otosan nærmere bestemt over 83 % av årets produksjon, og i august var Ford Puma den mest solgte modellen i England, med over 2400 enheter. Omtrent 90 % av bilene som produseres i Mioveni går til utlandet, spesielt til Frankrike, Italia og Tyskland. Dacia Sandero er fortsatt det mest kjøpte kjøretøyet i Europa i første halvdel av året, med over 128 000 enheter, og Duster klatret til syvendeplass, med nesten 97 000 biler