Den første metro-tunnelen som skal nå Henri Coandă lufthavn ble gravd helt ut mellom de fremtidige stasjonene “Tokyo” og Băneasa lufthavn. En nesten 100 meter lang maskin brukte fire måneder på å bore ut denne tunnelen.
Den andre tunnelen skal være klar i september, men det har oppstått en stor utfordring: finansieringen, som kommer fra europeiske penger risikerer å gå tapt.
Øyeblikket da den gigantiske boreriggen, døpt «Sankt Maria», traff veggen på Baneasa lufthavn-stasjon, fant sted etter mer enn fire måneders arbeid under jorden. Tunnelen er 902 meter lang, og over 600 betongringer har blittinstallert i den.
Parallelt jobber den andre maskinen, «Sfânta Ana», på den tilstøtende linjen. Den har allerede gravd ut 400 meter, og tunnelen forventes å være klar neste måned.
Det er ambisiøse planer for T-banen til Otopeni lufthavn
Metrolinjen M6 vil ha totalt 12 stasjoner. Den sørlige delen, med en lengde på 6,6 kilometer, inkluderer seks stasjoner: 1 Mai, Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa og Tokyo. Fra Băneasa-området vil den nordlige delen fortsette ruten med stasjonene: Washington, Paris, Brussel, Otopeni, Brătianu og Aeroport Otopeni.
Foran flyplassen Henri Coanda, der det nå er en hel byggeplass, skal den siste stasjonen bygges. Den vil ha fire adkomstveier og vil ligge i nærheten av ankomst- og avgangsterminalene, slik at passasjerer kan nå metroen veldig enkelt..