Elektriske sparkesykler, kjørt i høy hastighet, spesielt av unge mennesker, og enda mer alvorlig, på fortauet, er en reell fare. Fotgjengere klager over at de ikke lenger føler seg trygge. Sjåførene er heller ikke fornøyde med måten scooterførere forstår hvordan de skal kjøre.Sjåførene er heller ikke fornøyde med det store antallet scootere i trafikken. Unge mennesker som bruker dem er ofte uforutsigbare, sier de, og respekterer ikke trafikkreglene.
I noen byer er problemet løst – rådhus har forbudt sirkulasjon av leide elektriske sparkesykler.
I Constanța er elektriske sparkesykler som administreres av private selskaper forbudt.
I omtrent to år har ikke lenger innbyggerne i Constanta hatt tilgang til elektriske sparkesykler som de kunne finne på forskjellige steder i byen, og dette ble avgjort etter at flere brukere brøt regelverket. Noen parkerte dem på veien, mens andre blokkerte adkomstveier, parkeringsplasser eller kastet dem i sjøen.
Siden begynnelsen av året har leide elektriske sparkesykler forsvunnet fra gatene i Braşov. Rådhuset bestemte seg for å forby dem inntil operatørene har løsninger for stasjoner på det offentlige området.
Brașov var blant de fylkene med flest alvorlig skadede i ulykker med elektriske sparkesykler.