Hetebølgen har påvirket også togtransporten. Og flere togpassasjerer er rasende over forholdene inne i flere av togvognene.
Flere passasjerer klager over at klimaanlegget i mange vogner ikke fungerer, eller at det sluttet å fungere i den høye varmen. .
Det er også veldig varmt på stasjonene. Passasjerene som venter på togene kjøler seg ned så godt de kan.
CFR har kommet med en forklaring som har fått flere kommentarer i media: - Representanter for jernbaneselskapene hevder at klimaanleggene i vognene var konstruert for å tåle lavere temperaturer enn de nåværende.De største problemene oppstår også spesielt på dieseldrevne tog. Klimanaleggene i disse togene er tilpasset klimasone II, som inkluderer land som Ungarn, Østerrike, Tyskland og Danmark. Imidlertid har hetebølger de siste årene generert temperaturer som kan sammenlignes med klimasone I, som inkluderer middelhavsland som Hellas, Italia, Spania og Tyrkia.
«Ved utetemperaturer over 35 °C i skyggen, tilsvarende 50–80 °C i solen utenfor nær toget, kan klimaanleggene operere under normale parametere eller automatisk gå inn i ventilasjons-modus for å forhindre alvorlig skade. Dette er de tekniske driftsgrensene for dagens utstyr», rapporterte representanter for CFR Calatori.
Fagforeningsfolk mener imidlertid at problemet kunne vært unngått og at forklaringen er “søkt”. Og at i alle fall kan man uten videre skifte til bedre og mer avanserte klimaanlegg